Tipy pre rodičov od učiteľov základných škôl
Učitelia zdieľali svoje skúsenosti pre deti základných škôl od veku 6 do 10 rokov. Tu sú ich postrehy!
Očakávajte viac. Učitelia očakávajú od detí, aby si vyliali do pohára vodu, zavesili svoje bundy a deti to tak aj robia. Lenže potom, keď prídu domov, toto všetko robí za nich rodič, lebo neočakáva, že dieťa je schopné týchto drobností, alebo je to jednoduchší a rýchlejší spôsob ako dať veci do poriadku.
Zdržujte sa urobiť pre dieťa to, čo dokáže urobiť samo. Učitelia sa pýtajú dieťaťa: „Chceš, aby som ti odložil bundu, alebo to vieš urobiť i sám?“ Deti tak vždy chcú urobiť samé.
Neopakujte to, čo už urobili. Ak si vaše dieťa urobí posteľ, vydržte nutkanie vyhladiť prikrývky. Ak sa oblečie do pruhov a bodiek, ak to nie je absolútne nevyhnutné, neopravujte ho. Všimne si toho a môže ho to odradiť.
Nechajte deti riešiť jednoduché problémy. Ak vidíte, že sa vaše dieťa pokúša získať knihu z police, na ktorú môže dosiahnuť, nepomôžte mu, lebo mu to chvíľku trvá. Dajte deťom chvíľku, aby si veci vyriešili. Sú to momenty, ktoré vytvárajú charakter.
Priraďte deťom nejakú úlohu. Uvedením vášho dieťaťa na pravidelnú, jednoduchú úlohu budete stavať jeho dôveru a zmysel pre spôsobilosť. Dieťa, ktoré je poverené zavlažovaním rastlín alebo vyprázdnením práčky, pravdepodobne tiež uverí, že sa dokáže sám obliecť, alebo si naliať vlastný nápoj. Len sa uistite, že práca, ktorú priraďujete vášmu dieťaťu, je zvládnuteľná. Cieľom je, aby sa vaše dieťa cítilo ako schopný, prispievajúci člen rodiny.
Chválenie je kľúčové. Deti opakujú správanie, ku ktorému dostávajú pozornosť.
Vytvorte predvídateľné rutiny. Deti spolupracujú v škole, pretože vedia, čo sa od nich očakáva, je im to opakované a potom, keď sa to naučia, sotva to potrebujú pripomenúť.
Zľahčite. Ak vaše dieťa odmieta urobiť niečo, skúste zmeniť vašu žiadosť. Humor a hry sú dva skvelé nástroje, na ktoré rodičia niekedy zabúdajú v horúčave.
Upozornenie na prechody. Ak chcete, aby vaš dieťa vyplo televízor, prestalo sa hrať, lebo je čas obeda, alebo je potrebné ísť domov od známych, musíte ho na to vopred upozorniť.
Rozumne odmeňujte. Ak vaše dieťa vždy pracuje pre nejakú odmenu, nenaučí sa pravé dôvody, prečo danú vec robí. Dávajte dieťaťu odmeny za vykonanú prácu alebo pochvalu, iba vo výnimočných prípadoch.
Uveďte štruktúrované možnosti. Ak napríklad vaša 3-ročná dcéra odmieta sedieť na stoličke, môžete jej ponúknuť výber, že buď bude sedieť a dostane dezert, alebo sa neposadí, ale v tom prípade ani nedostane dezert.
Žiadne „ak“. Slovo „ak“ nahraďte slovom „keď“. Napríklad: „Keď odložíš pastelky, pôjdeme do parku.“
Použite hudbu. Keď zapnete nejakú hudbu, aj úloha je zrazu zábavnejšia.
Podporujte tímovú prácu. Ak vaše dieťa bojuje s hračkou s iným dieťaťom, nastavte časovač na päť minút. Povedzte jednému dieťaťu, že môže mať hračku, kým nebude počuť bzučiak, a potom ho bude mať druhé dieťa.
Nechajte vaše dieťa vyriešiť si drobné spory. Namiesto toho, aby ste sa snažili vyriešiť spory medzi deťmi, nechajte ich vyriešiť (ak sa nebijú). Nebudete vždy tam, aby ste zachránili svoje dieťa.
Presmerovanie. Ak váš predškolák skáče na pohovke, rozptýľte ho tým, že sa spýtate, či by si chcel nakresliť obrázok alebo si prečítať poviedku.
Neskracujte disciplínu. Ak musíte svoje dieťa pokarhať, urobte tak, keď ho uvidíte robiť niečo nesprávne. Mnoho rodičov hovorí: „Počkaj, kým prídeme domov … „, ale keď ste už doma, vaše dieťa zabudlo na tento incident.
Autor: Valéria Osztatná Loomis, fotografia: © bigstockphoto
nasa mala ma tuto aktovku https://baagl.cz/products/skolni-aktovka-zippy-panda a ja jej ju kontrolujem kazdy den ked pride zo skoly